4.23.2016

Palyaço



Akşamüstü bir kebapçıya gittim. Yemek listelerinde "Dünyanın sonu" diye bir kebap gördüm. Çağırdım garsonu Bu nedir? dedim. Kebap çok acı o yüzden bu ismi verdik dedi.
"Bir gün, tiyatronun perde arkasında yangın çıkar. Palyaço gelip salondakileri uyarır. Oysa izleyiciler bunun bir şaka olduğunu düşünüp alkış tutar; palyaço söylediklerini tekrarlayınca alkışlar artar. Bana sorarsan dünya böyle sona erecek: Her şeyin bir şakadan ibaret olduğunu sanan insanların tezahüratları eşliğinde.
Bundan yıllar yıllar evvel, “Dünya nasıl sona erecek dersin?” diye soran bir dostuna, Kierkegaard, böyle yanıt vermişti. “Her şeyin bir şakadan ibaret olduğunu sanan insanların tezahüratları eşliğinde…”
Başlangıç ve Bitiş… Ünlü filozofa göre, her ikisi de aynı şeydi özünde. Yunan tragedyalarının dediği gibi, başlangıçta her şey bir kaostu çünkü ve evren, kendi kendini yok ederken de geride yalnızca kaos kalacaktı. Boğuk bir uğultu, daha ne olduğunu, nerede olduğunu bile kavrayamamış insanlar, “Ne demek dünyadan ayrılmak?” diye soran yığınlar ve olan bitenden habersiz, kendi yıkımını delicesine alkışlayan kalabalıklar… Antik Çağ oyunlarının pek çoğunda izleyiciye şunu sorarlar, “Peki ne kalacak geride? Her şey sona ererken. Sizden, bizden ne kalacak sonraya?”
Sahi, hayatın büyük yangınından kurtarabildiğimiz bir şey olacak mı o gün geldiğinde?
Evinde yangın çıktığında, şaşkınlıktan evdeki şömine maşalarını kurtarmaya çalışan bir insandan farkımız olacak mı? 
Bitiş ciddi bir merak konusu. Mesele, insanın kendi kendine inşa ettiği yaşam yolunda, farkındalığını arttıracak denli gözü açık olabilmesi ve tiyatronun perde arkasındaki yangını kokusundan tanıyabilmesiyle ilgili. Tabii bir de palyaço var; onu da es geçmemek lazım. Ne demiş şair: “Bir palyaço neden yalan söylesin ki? Ben palyaço olsam söylemezdim. Marangoz olsaydım da söylemezdim. Ben insan olsaydım, yalan söylemezdim.”
Dünya nasıl sona erecek, emin değiliz. Bilim adamlarına göre, belki yeni ve daha güçlü bir big bang ile. Kimilerine göre de bir borunun üflenmesiyle.

Fakat o âna dek, en azından “anların” tadını çıkarmak gerek şimdi. Ve sonuçta bir tane hayatımız var , sonrasını bilmiyoruz. Bu hayata doğduk ve bu hayata yaşayacağız.
Dünya hâlâ bizimle ve biz de onun kalbindeyiz. Özetle, her ânın önemi var.
Ya, işte öyle palyaço."
Bonus : Turgut Uyar Palyaço şiiri - Osman Sonant sesiyle


0 Yorum:

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa