6.04.2016

Bir Deli Düşünün Heykeli Dikilsin.



Bir yazımda “Hayatta aşk yüzünden dünya kaç bucak anlamış, gecesi gündüzüne kavuşmuş, mektuplar yazmış, diller dökmüş, sırf sevmeye inadından aşkını kurutup, bile bile çürütmüş insanları severim.” diye yazmıştım. Şimdi size  Bursa nın ünlü kamberler mahallesinde doğmuş, yaşamış ve mahallesinde ölmüş bil delinin hikayesinden bahsedeceğim. Aşkların en delisi “Deli Ayten”

Bursa halkı onu o kadar çok severmiş ki ; öldüğü zaman ölümü gazetelerde yer almış ve cenazesine 3 bin kişi katılmış. 2009 yılında; yaşadığı mahalle kentsel dönüşüme uğradıktan sonra yapılan parkta, Ahmet Hamdi Tanpınar, Zeki Müren gibi Bursa nın ünlü isimlerinin yanına heykeli dikilmiş. Bursa da yerel tiyatrolarda oyunları yazılmış ve sahnelenmiştir.

Deli Ayten her gün derme çatma evinden sabahtan yol alırmış. Beyaz elbisesi , Elinde davulu ve cümbüşüyle. Önce kamberler de üç kere vururmuş davuluna , 3 tane deli arkadaşı gelirmiş onunla beraber sonra tüm Bursa yı gezerlermiş 15-20 mahalle her mahallede yeni deliler katılırlarmış onlara sonra Bursa halkı çıkarmış pencereye onların sokak müziklerine eşlik edermiş .Her yer cümbüş J

Sonra Deli Ayten Bursa çarşı sına da gidermiş. Orada ki esnaf çok severmiş onu. İşiniz düşerse gidin sorun hala ondan bahsederler. Esnaf onun bereket getirdiğine inanırmış. Ona poğaça , çay söylerlermiş. O da cümbüşü patlatırmış .Bundan daha güzel sanat mı olur acaba. Ama kızdırmayacak mışşın Deli Ayten i  Davulun tokmağını kafana atarmış J

Peki  gelelim hikayesine. Ayten çocukluk yaşlarından beri kendisi gibi mahsup birisini sevmiş.

” Cümbüş Hasan “

“Ama Cümbüş Hasan alkolikmiş. Her gün içermiş. Ailesi "Bu kız zaten garip, bir de bu alkoliğe varırsa nice olur hali" diye düşünüp, "Hayır, Cümbüş Hasan'la evlenemezsin!" demişler Ayten'e. İyice dellenip kontrol edilemez hale gelmiş. Kızın bu haline herkes "Sevdadandır, kara sevda çekiyor. Vermezseniz Cümbüş'e iyice gider bu kız" deyince razı olmuş ailesi. “

Cümbüş Hasan'ın alkolü evlendikten sonra da devam etmiş 1-2 yıl sonra da evi terk etmiş. Sonra da bir meyhanede ölmüş. Haberi alan garip Ayten kontrolden çıkmış ve delirmiş. Her gün yollara düşmüş davuluyla ,cümbüşüyle...Kim bilir belki de hala Hasanı nı aramaktaydı.  


“Bir gün çay ocağında oturuyorum. Ercan ağabey geldi. Bana bir çay ısmarlasana dedi. Bir çay söyledim. Ercan abi ne iş yaparsın dedim. Pantolon ve sandalye yapıyorum dedi. Nasıl yapıyorsun dedim. Bakış açısıyla atom bombasını birleştiriyorum pantolon ve sandalye oluyor dedi. İyimiş dedim. Peki masa ve ceket yapamıyor musun? Dedim. Henüz yöntemini bulamadım dedi. Mesela bakış açısıyla nötronu birleştirsen olmaz mı ? dedim. Sen manyak mısın dedi. Eee bu durumda manyak ben oluyorum tabi. Sonra sustu, durdu durdu ve birden bire;

Sevmek lazım dedi Çok fazla sevmek lazım dedi. Sadece çiçeği, böceği, insanı değil yaratılan her şeyi taşı, toprağı da sevmek  lazım dedi.

Bunun içinde mangal gibi yürek lazım. O yürek Ercan abi de var işte.Ercan abi o yüzden deli ,üstü başı pis ve yırttık ya.“

Not: Deli Ayten 1992 yılında 57 yaşında ölmüş. 2009 yılında Heykeli dikilmiştir. Ölümü 1992 yılı olduğu için bilgiler genelde insanlardan duyduklarım ve ilgili yazılardandır.


Zaman ayırdığınız için teşekkürler…

0 Yorum:

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa